Jak zostać dobrym sponsorem?

W szkole pierworodnego odbędzie się wkrótce „niesamowity” event. Dzieciaki ze wszystkich klas, będą przygotowywać cyrkowe przedstawienie. Nie wiem dokładnie, o co chodzi, bo kartki wyjaśniające od nauczycielki organizującej to wydarzenie, przypominają strasznie skomplikowaną i długą instrukcję obsługi kobiecego mózgu. Nie miałam ochoty zagłębiać się w te wszystkie szczegóły. Jak widzę kartkę A4 zadrukowaną w całości tekstem, w czcionce Times New Roman 10, bez użycia interlinii… to przypomina mi się od razu Potop ze szkoły średniej… Koszmary od razu powróciły. To jedna, jedyna lektura, której nie przeczytałam w czasie mojej edukacji szkolnej. Próbowałam, starałam się, ale nie mogłam. Sami rozumiecie. W przypadku instrukcji eventowej nawet nie próbowałam, nie starałam się. Wzorowy rodzic!

Tak naprawdę najważniejsze jest to, że cyrkowe przedsięwzięcie będzie w kij kosztować i trzeba, w jakiś „cudowny” sposób zebrać hajs. Ile? Tego nikt nie wie. Była tylko krótka informacja, że wynajęcie sprzętu cyrkowego i treningi z prawdziwymi artystami „mają swoją cenę.” Cokolwiek to znaczy. Jakby napisali, jaka to dokładnie cena, możnaby sobie podzielić – kwota przez ilość dzieciaków i byśmy wiedzieli „po ile wypadałoby się zrzucić.” Kto ma więcej, niech da więcej, a kto nie ma, niech da tyle, ile może. Ale nie! Nieeeee! Niemcy nie idą na łatwiznę. Po okrutnych czasach korony, ludzie pragną eventów  na świeżym powietrzu, podczas których można towarzysko spędzić czas i wesprzeć tak wspaniały projekt. Wpić kawkę, zjeść ciasteczko  – kto tego nie kocha? Dlatego szkoła zorganizowała kolejny event – bieg sponsorowany (po niemiecku Sponsorenlauf)!

O co chodzi? Dzieciaki z każdej klasy mają obowiązek wziąć udział w biegu. Akceptowane, jak zawsze, jest tylko zwolnienie od lekarza, albo naprawdę, ale to naprawdę poważny, udokumentowany powód („rozumie pani, nasza ukochana babcia umarła, mamy pogrzeb i nie możemy przyjść, a tu jest akt zgonu do dokumentacji”). Trasa ma 550m i każda klasa ma określony czas na bieg – dokładniej dwie godziny. Pierwsze klasy zaczynają od 13:00, drugie od 14:00 itd. Klasy muszą się na siebie nakładać, aby to wszystko nie trwało do późnych godzin nocnych. I każde dziecko, biorące udział powinno ogarnąć sobie sponsorów, którzy dadzą konkretny hajs za każde okrążenie. Najlepiej zaprosić do zabawy dziadków, ciocie, sąsiadów (i wszystkich znajomych z fejsa), aby przyłączyli się do wspólnej zabawy! Juhu! Ale ubaw!

I tak, wszystkie smarki dostały do domu listę sponsorów. Ile hajsu można dać dzieciakowi za zrobienie jednego kółka?

– Ile damy młodemu za zrobienie jednego okrążenia? 5€? To dużo, czy mało? Myślisz, że pobiegnie więcej niż 2km?

– W życiu! Wpisz 10€! Jebać biedę! – stary zawsze chętny do rozdawania kasy.

Na liście sponsorów mojego pierworodnego wpisałam tylko siebie i starego. Nie mam tu rodziny, znajomych, a sąsiadów nie lubię. I wpisałam tę wyciągniętą z czterech liter kwotę, zaproponowaną przez męża (przypomnę: 10€ za kółko), nieświadoma, ile naprawdę jest w stanie przebiec, moje własne dziecię.

Dodatkowa prośba do rodziców. Takie zadanie „dla chętnych.” Kto by mógł upiec ciacho – najlepiej, aby zgłosiło się kilka osób z każdej klasy. Kiedy dzieci będą robić kółeczka, rodzice i pozostali sponsorzy będą mogli osłodzić sobie te nudne chwile, kawałkiem ciasteczka i kawki, oczywiście, nie za darmo, ale to wszystko w imię wyższego celu. W mieście, od dłuższego czasu, nie ma w sklepach ani oleju, ani mąki, a jak się pojawia, to znika błyskawicznie. Czarny handel olejem i mąką kwitnie, ale to nie nasz problem. Liczymy na was! Do dzieła kochane Bäckerinen (czyt. piekarki – jest w ogóle takie słowo po polsku? Żeńska forma od męskiego „piekarz”?) Niedługo placki będą uznawane za wykwintny i rzadki rarytas.

Póki żyłam w niewiedzy, czułam sie dobrze. Odrobina świadomości dopadła mnie za to po południu. Wracając ze szkoły, gadałam z jedną matką dzieciaka z naszej klasy. Ona mi powiedziała, że już takie wydarzenie było organizowane w szkole, jeszcze przed pandemią. I że dzieciaki mogą biegać, ale mogą też chodzić, robić sobie pauzy na jedzenie, picie, na siku… na simsy. Mają przeznaczone na bieg dwie godziny. I sobie biegają/chodzą, aż im się znudzi… I że ona, to w ogóle wpisała 50 centów za okrążenie…

Zbladłam.

Nagle uruchomił mi się kalkulator w głowie… Skoro do szkoły mamy 1,2km i idziemy w mniej niż 15 minut… to ile takich kółek może w ciągu dwóch godzin, zrobić moje dziecko, choćby sobie po prostu spacerując? W 15 minut dwa okrążenia, każde okrążenie po 10€… to daje całe 80€ za godzinę spaceru. A przeznaczyli na bieg dwie godziny. I to pomnożyć przez dwa, bo wpisałam siebie, jako jednego sponsora i starego, jako drugiego. I te dzieciaki, jak będą biegły/szły w grupie, to mogą tych kółek zrobić sporo, bo pewnie wzajemnie się motywują. Jak smarki idą na dwór to ile godzin się ganiają? O bosze! Dlaczego ja wcześniej o tym nie pomyślałam?? To takie logiczne! Przecież nikt nie bedzie kazał biegać dzieciakom sprintem na czas! („Szybciej, szybciej Jasiu! Jeszcze dziesięć kółek i dostaniesz żelki!”) A przyznaję się, nie miałam w ogóle ochoty pozbywać się takiej gotówki. No nic, chyba trzeba napisać maila do nauczycielki, że zrobiłam babola, że nie zrozumiałam, albo coś w tym stylu. Jak w ogóle mogłam się posłuchać starego? Co się wydarzyło? Zaćmienie?

Ale głupi mają czasami szczęście.

Wieczorem przeglądałam tornister smarka, by sprawdzić, czy zrobił wszystkie lekcje. A w teczce nadal znajdowała się, wypełniona przeze mnie lista sponsorska. Nie wierzyłam w swoje szczęście! Skserowałam listę, wycięłam wszystkie pola, które uzupełniłam i ponownie skserowałam. Wiem, kombinacje alpejskie, ale nie posiadam korektora w swoich domowych magazynach. 2€ za okrążenie, to kwota, którą mogę dać. Liczę, że moje dziecko się zmęczy, znudzi, albo potknie o własne nogi, popłacze i będzie chciał wrócić do domu. Nie ma to, jak dobra, rodzicielska motywacja.

Ile takich kółek po 550m może machnąć 7-latek?

Chibi money cash

10 comments

  1. Dobrze że Polskie szkoły nie mają podobnych pomysłów, a już na pewno o czymś podobnym w mojej okolicy nie słyszałem 🙂 Gdybym to ja biegł, to mogłabyś być spokojna o fundusze, bo z moją formą to po 100 metrach padam martwy, ale dzieciak może Ci zrobić niespodziankę 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    • Dla mnie to w ogóle jest porażka. Ja nienawidzę miejsc w którym się zbierają tłumy. A na takim boisku szkolnym będzie od cholery ludzi. Każdy rocznik ma 4 klasy po 25 dzieci. Weź policz, że przyjdą rodzice z dziećmi- tez starszymi i młodszymi, dziadki – bo dziadki to kochają takie zabawy… rozglądam się już za nerwosolem 🤣🤣

      Polubione przez 1 osoba

  2. matko to jakaś wyrafinowana forma kary za posiadanie potomstwa? To obowiązkowe uczestnictwo w tych różnych zbiórkach, eventach itd?
    Jak to dobrze, że nie mam już dzieci szkolnych, a na jedną Zuzu tutaj przypada całkiem spora grupa dorosłych…

    Polubione przez 1 osoba

    • Ja, planując rodzinę, nie myślałam, że rodzic ma aż tak przerypane. A jeszcze się zbliża wywiadówka – czyli wieczorek rodzicielski, na którym przez 2h będzie pitolenie o niczym…

      Polubienie

      • ooo tak, wywiadówki zawsze uwielbiałam. Kilka godzin upartego dopychania się do głosu kolejnego rodzina, który chce porozmawiać o swoim Jasiu.

        Polubienie

  3. Łomatko. Zawsze przy takich okazjach nasuwa mi się myśl, czy nie można by po prostu wziąć i zebrać kasy tak zwyczajnie, bez ceregieli.
    Btw też nie przeczytałam Potopu, a wszystkie inne owszem – niekoniecznie w całości, ale czasami w 2/3, ale Potop nawet na wzięcie do ręki nie zasłużył. Chyba nikt z klasy zresztą nie przeczytał, a polonistka też jakoś nie nalegała. 😀
    A, i muszę się pochwalić, że w Polsce mamy dobrobyt, braków mąki ani oleju w sklepach nie zanotowałam! 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s